[av_textblock size=” font_color=” color=”]

اصول نگهداری از دف های پوستی و تلقی

نکات مورد توجه در تهیه ی دف پوستی:

برای این که بهترین کیفیت صدا رو از دفی که تهیه می کنیم به دست بیاریم باید دقت کنیم بخش چوبی دف (کمانه) به خصوص در لبه ی خارجی خودش صاف، یک دست و کاملا تراش خورده و ظریف باشه.
چون ناهمواری های لبه ی خارجی کمانه باعث میشه در موفع اجرای نت ها (به خصوص بک) صدای دلخواه رو از دف به دست نیاریم.
همین طور از لحاظ طبقه بندی کیفی، بهترین نوع دف پوستی، نوعی از اون موسوم به دف پوستی خورشیدی هست.
علت این نام گذاری رد ها و آثاری هست که در نتیجه ی دباغی اضافی بر روی پوست دف باقی می مونه به شکل اشعه های خورشید و به همین دلیل به اون دف خورشیدی میگن.

در هنگام انتخاب ساز باید دقت کنیم محل شستی اون با دست ما متناسب باشه به طوری که در گرفتن اون احساس راحتی داشته باشیم و انگشت شست نباید در محل گرفتن شستی با پوست دف (در محل نواخته شدن نت چپ منتها از داخل) تماس پیدا کنه چون به مرور باعث نازک شدن پوست در اون نقطه و ایجاد پارگی در پوست دف میشه. برای این منظور بهتره که عرض کمانه متناسب با اندازه ی دست ما باشه تا در همون حالی که بیش از اندازه بزرگ نیست و گرفتن دف رو مشکل نمی کنه، بیش از اندازه هم نازک نباشه.

همین طور بهتره به نحوه ی کشیده شدن پوست و صاف شدن اون در محل شستی دقت کنیم که کاملا صاف باشه و پستی و بلندی و ناهمواری نداشته باشه. به این دلیل که در اجرای متوالی نتهای چپ اگر اون بخش از پوست که بر روی شستی کشیده شده نا هموار باشه پوست دست رو اذیت می کنه و نتیجه ی مطلوب رو به دست نمیده.

این مطلب را هم ببینید
ساز دف

از نکته های قابل توجه دیگه ضخامت کمانه هست که اون هم باید متناسب با دست نوازنده باشه. البته در دف های پوستی خورشیدی معمولا حد متعادلی از ضخامت در نظر گرفته میشه که با دست بیشتر نوازنده ها متناسب هست. با این حال اگر باز هم ضخامت بیش از اندازه یا کمتر از اندازه ی کمانه مانع از تعادل اون روی دست باشه بهتر هست که اون ساز رو تهیه نکنیم.

در مورد کیفیت پوست باید دقت کنیم که نا همواری ها و زواید طبیعی پوست کاملا از اون زدوده شده باشه و همین طور نحوه ی کشیده شدن پوست طوری باشه که در همه ی نقاط دارای یک ضخامت باشه چون در غیر این صورت در هنگام اجرای نت به صداهای ناهماهنگی بر می خوریم که مطلوب نوازنده نیستن.

همین طور بهتره سازی که تهیه می کنیم تا حد امکان سبک ولی با کیفیت باشه. یعنی کمانه ی سنگین دف بدون این که سودی داشته باشه برای افزایش کیفیت صدای ساز، فقط کار نوازندگی رو دشوار می کنه پس بهتره کمانه ی سبک و محکمی انتخاب کنیم.

البته این نکته در مورد نوازنده هایی که تازه می خوان شروع کنن بهتره رعایت نشه، چون سنگین بودن دف در ابتدای یادگیری که هنوز نتهای خرد شده و سریع رو نمی خواد اجرا کنه شخص، باعث عادت کردن دست به وزن دف و افزایش قدرت دست میشه که بعدا با پیشرفت در نوازندگی میشه دف سبک تری انتخاب کرد.
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button