راهنمای خرید دف | نکته های مهم در انتخاب و خرید اینترنتی انواع دف

در این مطلب قصد داریم نکاتی را در رابطه با معرفی انواع دف پوست طبیعی، تلقی، خاقانی و … بپردازیم. امید است این مطالب بتواند شما را قبل از خرید اینترنتی دف یاری نماید.

دف چیست؟

اولیل موردی که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشیم ساختار دف می باشد تا بتوانیم خرید مناسبی داشته باشیم.

دف یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی کهن ایران می باشد که از حلقه های چوبی که پوست نازکی بر روی آن کشیده شده است ساخته شده است.
این ساز جز سازهای ضربه ای ایرانی بوده که بسیار شبیه به دایره است ولی از آن بزرگتر و دارای صدای بم تر می باشد.‌ در دوران پس از اسلام در ایران این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می رفته است و در مجالس عیش و محافل ذوق و عرفان نواخته می شده است.

مقدمه

درست است که برند دف در کیفیت آن بی تاثیر نیست ولی نباید برای این موضوع پافشاری داشت که فقط از یک برند نام آشنا خریداری نمایید زیرا کیفیت دف بستگی به فاکتورهای متعددی دارد که در این مطلب به آن می پردازیم. یک استاد خوب دف‌نوازی که سالها سابقه نواختن انواع دف را دارد می‌تواند شما را در انتخاب یک دف مناسب یاری نماید.

اجزای تشکیل دهنده دف

قبل از خرید اینترنتی یک دف خوب باید بدانیم هدف از چه اجزایی تشکیل شده است.

ساختمان درد از اجزای اصلی زیر ساخته شده است :

  • قاب یا کلاف اصلی
  • پوست
  • حلقه ها
  • گل میخ ها

کلاف اصلی دف یا کمانه

کلاف دف بدنه استوانه ای شکل و و کوتاه بوده که از جنس چوب می باشد که در یک طرف آن پوست حیوانات یا پوست مصنوعی و یا طلق و پلاستیک کشیده شده است. ابتدا و انتهای کلاف قاب اصلی توسط برش زاویه داری که به اصطلاح به آن برش فارسی گفته می‌شود به هم چسبیده می شود. ضخامت یک سمت کلاف با تراشیدن چوب کمتر شده و پوست با چسب مخصوص به روی این لبه می چسبد و با گل میخ محکم می گردد.

کمانه دف در واقع در حلقه چوبی بوده که عرض آن بین ۵ تا 6.5 سانتیمتر (این تفاوت اندازه به دلیل اندازه دست نوازندگان دف می باشد که این سایز برای دست خانم ها مناسب می باشد) با دایره با قطر ۵۰ الی ۵۵ سانتی متر این اندازه استاندارد بوده و و به طور معمول دف ها با این قطر تولید می شوند. در صورتی که کمانه کاملاً به شکل دایره ساخته شده باشد و دارای تقارن کامل نیز باشد و پوست از طرفین به صورت یکسان کشیده شده باشد کیفیت صدای تولید شده در این ساز بسیار مطلوب تر خواهد بود.

کمانه به دو صورت کمانه یک کمه و دو کمه تولید می شود :کمانه یک کمه
این نوع کمانه با قطر 1.5 سانتی متر ساخته می شود که دو سر چوب را به شکلی به یکدیگر متصل می کنند که به شکل دایره گردد این نوع کمانه با فشار دست کمتر کج شده و نظر وزن در قیاس به نوع دیگر از وزن کمتری برخوردار است.

کمانه دو کمه
این نوع کمانه توسط دو چوب که به هم پرس شده اند ساخته می شود. این نوع کمانه دارای وزن سنگین تری نسبت به نمونه قبلی میباشد اما در برابر فشار وارد شده پوست از مقاومت بالاتری برخوردار است.

پوست دف
پوست مصنوعی

پوست مصنوعی در مقایسه با پوست طبیعی دارای تفاوت های زیر می باشد :

  • دارا بودن کوک ثابت
  • دارای امکان کوک با نت برای هر دف معین
  • دارای سطح و ضخامت یک دست
  • یکدست بودن کشش و مواد سازنده در کل سطح پوست
  • پوست طبیعی رطوبت را به خود جذب نکرده و در نتیجه پوست تغییر شکل نخواهد داد
  • ثابت ماندن کوک و عدم تغییر کوک در حین اجرا
  • عدم تاب برداشتن کمانه به جهت کشش یکنواخت پوست
  • دارای صدای خروجی استاندارد مانند سازهای ارکستر و سمفونی
  • دارای عمر بالاتر و عدم تجزیه توسط باکتری و میکروب ها
  • بدون بوی نامطبوع
  • استفاده از پوست طبیعی باعث ایجاد بیماری و حساسیت نخواهد شد
  • افت نداشتن ارزش ساز به دلیل عدم افت کیفیت پوست آن در طی زمان

پوست طبیعی دف

برای ساختن دف از پوست حیواناتی همچون : گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می شود. پوست مناسب و با کیفیت پوستی می باشد که کهنه باشد و در صورت برخورد با آب از خود بوی نامطبوع ساطع نکند.
پوست خوب باید به صورت حرفه‌ای دباغی شده باشد یعنی تمام نقاط آن به صورت یک دست و با ضخامت یکسان باشد. در دباغی پوست دف نباید از موادی همچون آهک که در صنعت چرم سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده شود.

درصورتی که باید مدتی آن را در آب خواباند تا مو های پوست از آن جدا گردد. آهک مواد شیمیایی باعث می شود چربی پوست از بین برود و صدای خروجی آن مطلوب نباشد. نباید دف را زیاد در معرض حرارت قرار داد زیرا احتمال دارد پوست پاره شود. همچنین احتمال این وجود خواهد داشت که بر اثر کشیدن زیاد پوست کمال تاب بردارد و کج شود. گرم کردن بیش از حد پوست باعث می شود چربی موجود در پوست از بین برود و صدای دف بدصدا شود.

پوست طبیعی نباید روی آتش و شعله مستقیم گرم کرد. باید دف را روی آتش بچرخانید تا گرما به کل سطح پوست بصورت یکسان منتقل شود تا پوست به صورت تدریجی منقبض گردد.

حلقه ها

در داخل جداره دف میخ هایی به‌صورت قلاب مانند تعبیه شده است که بر روی آن حلقه های فلزی ۳ و ۴ تایی با فاصله 3 سانتیمتری از پوست و 1 سانتیمتری از دسته پهلویی دف متصل می گردند.
نام دیگر این حلقه ها جلاجل می باشد.

این مطلب را هم ببینید
کلاف اصلی دف

زنجیر در میزان کیفیت خروجی صدای دف موثر می باشد.

گل میخ ها

برای مهار کردن پوست بر روی قسمت پشتی دف، بر روی ضخامت 1.5 سانتیمتری کمانه پوست را توسط میخ های سرتخت که شبیه پونز می باشد، پوست مهار می شود.

شستی

بر روی قسمت پشتی دف، تورفتگی هایی ایجاد می شود که محل قرارگیری انگشت شست می باشد که به این قسمت شستی گفته می شود.

قیمت دف

قیمت دف به عوامل مختلفی همچون برند، نوع پوست و کلاف بستگی دارد این قیمت توسط سازنده دف قیمت گذاری می گردد. دف پوست طبیعی قطعاً دارای قیمت بالاتری نسبت به نمونه های طلقی و پوست مصنوعی می باشد. و همچنین کیفیت در ساخت کمانه دف و وجود تقارن در آن می‌تواند در صدای دف تاثیر گذار بوده و در نتیجه قیمت آن بالاتر می باشد.

 

اندازه و وزن دف

ساز دف در اندازه های مختلفی جهت استفاده کودکان و بزرگسالان در اندازه های متوسط و بزرگ تولید و ساخته می شوند. 

پس در‌ اولین مرحله باید سایز دف مناسب خود را انتخاب کنید.
اندازه قاب چوبی دف در اندازه های بزرگ (طوق پهن) و یا کوچک (طوق باریک) ساخته می شود. چنانچه دستان شما بزرگ می باشد پیشنهاد ما این می باشد جهت اینکه دف در دستان شما لق نزند، از دف طوق پهن استفاده کنید و یا اگر دستان شما کوچک است برعکس این برای شما مناسب است.

وزن دف یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب دف مناسب می باشد زیرا چنانچه وزن دف سنگین باشد در زمان نواختن به مدت طولانی، باعث خستگی نوازنده خواهد شد.
همچنین دف های سبک و طوق باریک برای هنرجویانی که مبتدی می باشند و یا از نظر توان جسمی ضعیف یا متوسط می باشند مناسب است و در کیفیت نوازندگی آن ها تاثیر مثبت دارد.

البته باید به این نکته توجه داشت در سطح حرفه ای نوازندگی دف بهتر است از وزن متوسط آن استفاده شود زیرا اجرای برخی از ریتم ها با دف سبک به درستی انجام نمی‌شود.

دف پوست مصنوعی یا دف طلقی

دف پوست مصنوعی که در انواع مختلف طرح طراحی و ساخته می شود از جنس طلق بوده و مشابه پوست طبیعی می باشد. پوست مصنوعی و طلقی به نسبت پوست طبیعی از مقاومت بالاتری برخوردار بوده زیرا نیازی به گرم کردن ندارند و محیط بر آنها تاثیری ندارد. البته موارد ذکر شده دلیل بر این نیست که دف های طلقی بی کیفیت هستند. زیرا‌ دف هایی تولید می شوند که کیفیت آن ها قابل رقابت با دف پوست طبیعی می باشد.

شکل ظاهری دف

به صورت کلی باید به شکل کلی دف نگاه کرد و هر گونه دفرمگی را تشخیص دهید.
1- باید دقت شود که دف کاملاً به شکل دایره باشد و فرم حالت بیضی در آن نشان از نقص در دف دارد.
2- از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد صاف بودن کمان دف بوده و جهت آزمایش، آن را باید بر روی سطح صاف قرار دهید اگر دف کامل بر روی سطح صاف قرار نگرفت و به اصطلاح لق زد، این دف خوب نیست. البته باید به این نکته اشاره داشت ناصافی در حد دو میلیمتر مهم نیست.
3- محل شستی می تواند همیشه ثابت نباشد و دف هایی در بازار موجود است که جای شستی آن قابل تنظیم است و می توان آن را تغییر داده و با فوم ثابت کرد البته نوازندگان حرفه ای به طور معمول از طریق جای شست نمی نوازند و از قسمت های صاف طوق دف نیز اقدام به نگه داشتن دف میکنند.

4-در بعضی از دفاع نقاط برجستگی وجود دارد که این نشان از ایراد در دف است.

صدای دف

با توجه به تجربه نوازندگان حرفه ای به شما توصیه می شود دفی را انتخاب کنید که دارای صدای زیر باشد نه صدای بسیار بم. چنانچه کمانه دف دارای تقارن کامل باشد و پوست دف صورت یکسان کشیده شده باشد صدای دف بسیار مطلوب خواهد بود. توصیه می شود صدای دف برای هنرجویان تازه کار باید زیر باشد زیرا بعد از مدتی کار کردن پوست آن شل شده و در آن هنگام به صدای مورد نظر دست پیدا خواهد کرد.
باید به این نکته اشاره داشت اگر تعداد زنجیر های دف بیشتر باشند قدرت صدای دف نیز مانند دف های درویشی محکم و با قدرت است.

نکته هایی درباره دف

* مهره زده شده روی هر دف نشان از سازنده آن و دادن اعتبار به آن دف می باشد ولی همیشه مهر سازنده دارای اعتبار نیست بلکه صدای خروجی آن ساز مهم است.
* نمونه هایی از دف در بازار وجود دارد که با آنها دف چهل تیکه گفته می‌شود این نوع دفاع درست است که دارای ظاهری زیبا هستند ولی صدای آنها نامطلوب و وزن آنها زیاد است.
* چنانچه دف پوست طبیعی را در آب و هوای بسیار گرم قرار دهید بر اثر افزایش دمای پوست به طوق دف فشار وارد شده و پوست پاره میشود و بر عکس اگر دف در معرض آب و هوای بسیار سرد و مرطوب قرار بگیرند پوست آن شل شده و صدایی مانند دبه خواهد داد. پس باید به میزان دما در نگهداری دف، دقت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button