[av_textblock size=” font_color=” color=”]

اشتباهات نوازندگی

روش های درست و نادرست در تصحیح اشتباهات نوازندگی

هنرجو هیچ گاه نباید یک اشتباه را (اعم از لغزش انگشت، نُت اشتباه، ریتم، یا آهنگ و دیرند نادرست) بلافاصله با نواختنِ شکل صحیح آن اصلاح کند.
این گونه اصلاح کردن ها را باید در حقیقت بدآموزی یا تمرین غلط نامید، زیرا این کار باعث گسستن پیوندهای صحیح موسیقی در ذهن می گردد. ما با نواختن یک نت صحیح پس از یک نت غلط، در حقیقت یک پیوند کاملاٌ نادرست را به ذهن خود می سپاریم و این خطر را ایجاد می کنیم که توالی این اشتباه و تصحیح آن را در بارهای آینده دو باره تکرار کنیم، و اگر اینکار بارها تکرار شود، گیرکردن و لغزش دائم در نوازندگی خود را تضمین کرده ایم.
تنها راه درست برای تصحیح یک اشتباه در نوازندگی جانشین کردن یک توالی صحیح از صداها به جای شکل نادرست آن است.


یعنی تنها راه درست این است به این صورت است که به عقب بازگردیم، و درحالی که با دقت می کوشیم شکاف ایجاد شده را حذف و از اشتباه انجام شده خودداری کنیم، جای آسیب دیده را به درستی بنوازیم. یک پیوند ذهنی صحیح را ایجاد و یا جایگزین نماییم.
درباره ی انگشت گذاری
گروه بندی نت ها در حفظ کردن و نواختن ریتمیک یک قطعه در گرو فراگیری انگشت گذاری است.
اگر هنرجو این واقعیت را درک کند که مسئله ی اصلی در نوازندگی نه «این» یا «آن» انگشت، بلکه همیشه گروهی از انگشت ها هستند، هیچ مشکلی در به خاطر سپردن انگشت گذاری نخواهد داشت.
در یک کلام، حفظ کردن انگشت گذاری یعنی مرتبط ساختن گروه مشخصی از انگشت ها به گروه مشخصی از نت ها، نت ها یعنی صداها، جای آنها روی ساز و توالی آن ها.
یک تمرین «تکنیکی» خوب کوششی است هوشیارانه برای درک توالی انگشت گذاری در جریان زمان. یک تمرین تکنیکی خوب یعنی توجه به این موضوع که یک نت، کی و کجا به وجود می آید. ما تنها در این صورت عناصر تشکیل دهنده ی موسیقی را به خوبی شناخته و قادر خواهیم بود به روشنی و چابکی اجرای طبیعی یک قطعه را هدایت کنیم. بدین ترتیب آشکار می شود که چنین تمرینی در حقیقت یک فعالیت ذهنی محض است. اگر تمرینی بدین شکل انجام نشود، تمرین بد و نادرست، و یا یک ضد تمرین خواهد بود.
چگونه باید تمرین کرد؟
آموزشگاه کانون جهت رفاه حال هنرجویان عزیز و مشکلات حمل و نقل ساز، در آموزشگاه سازهای لازم را تهیه کرده است و نیازی به حمل و نقل ساز برای شرکت در کلاس نیست، امّا برای تمرین در منزل حتماً باید ساز داشته باشید.
ابتدا درس مورد نظر را خوب نت خوانی و ریتم خوانی کنید. سپس به طور ذهنی قطعه ی مورد نظر را تمرین کنید. سپس قطعه را با ساز بنوازید، تمرین ذهنی نوازندگی اساس و مقدم بر تمرین مکانیکی نوازندگی است.

این مطلب را هم ببینید
ضد ضرب

بر گرفته از کتاب درباره ی حفظ کردن و از حفظ نواختن در موسیقی و قوانین عمومی موسیقی
توماس متی، ترجمه سیاوش بیضایی، نشر نوگان
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button