5- روش آموزش موسیقی به صورت گوشی که در آن استاد قطعه ای را می نوازد و از هنرجو میخواهد با حفظ کردن، درست مانند آن را بنوازد امروزه منسوخ شده است. علی الخصوص در آموختن ردیف های موسیقی ایرانی استاد خوب شخصی است که با آموختن تحریرها و همچنین جمله بندی های ردیف به هنرجو بیاموزد که از تقلید کردن و حفظ کردن نت های موسیقی فاصله بگیرد و همیشه با فکر و اندیشه بنوازد.
6- با توجه به اینکه انسان جایزالخطاست و مدرس موسیقی از این قاعده مستثنی نیست و اشتباه و خطا داشتن در نواختن موسیقی در حین آموزش به صورت سهوی و ناخواسته، دلیل بر عدم توانایی استاد موسیقی نیست. باید به این موضوع توجه داشت برعکس مدرسی بد می باشد که به اشتباه خود اصرار داشته و آن را به شما بصورت مکرر آموزش دهد.
7- باید به این نکته توجه داشت که صرفاً تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی، مدرک تحصیلی، استادی که مدرس در نزد آن آموزشی دیده است، بزرگ بودن نام مدرس هیچ کدام از این عوامل بر خوب بودن است مدرس موسیقی تاثیر گذار نخواهد بود.
۸- یک مدرس خوب موسیقی به شما به صورت آموزش میدهد که شما همیشه در حال جستجو ایا گرفتن باشید نه به یک شخص صرفاً نیازمند.
۹- معلم موسیقی خوب باید توانایی این را داشته باشد که موارد تئوری موسیقی و ساز را داشته باشد همچنین باید اطلاعات خود را همواره به روز نگه دارد. مباحث تئوری شامل گام نوازی، اصول مقدماتی و پیشرفته تئوری موسیقی، ریتم خوانی، آنالیز موسیقی و غیره می باشد.
10- یکی از موارد مهمی که از ویژگی های یک استاد خوب می باشد ایجاد تنوع و شوق آموختن به هنرجو بوده زیرا اگر فقط استاد به دنبال آموزش تکنیک ها و تمرینات موسیقی و تئوری باشد کلاس بسیار خشک و خسته کننده شده و باعث دلزدگی هنرجو خواهد شد.